sheader

Το εκπαιδευτικό έργο που αναπτύσσει το Πρόγραμμα για την εκπαίδευση των παιδιών της Μουσουλμανικής Μειονότητας κατά το διάστημα 2010-13, όπως προβλέπεται στο Τεχνικό Δελτίο που έχει αξιολογηθεί και εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας, είναι το ακόλουθο.

Α. Δράσεις και παρεμβάσεις εντός σχολείου

  • Ενισχυτικά μαθήματα στο δημοτικό σχολείο με στόχο την ανάπτυξη της ελληνομάθειας σε ώρες πρόσθετες στο κανονικό σχολικό πρόγραμμα ή σε συνέργεια με το ολοήμερο σχολείο.
  • Ενισχυτικά μαθήματα ελληνικής γλώσσας, λογοτεχνίας, μαθηματικών και φυσικών επιστημών σε ώρες πρόσθετες στο κανονικό σχολικό πρόγραμμα στα γυμνάσια και σε ορισμένα λύκεια όπου φοιτά μεγάλος αριθμός μειονοτικών μαθητών.
  • Επιμόρφωση των νηπιαγωγών και παράλληλη ανάπτυξη έρευνας δράσης με αντικείμενο την ανάπτυξη της ελληνομάθειας μέσω μεθόδων κατάλληλων για αλλόγλωσσα νήπια.
  • Επιμόρφωση των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης συνεργατών του προγράμματος με στόχο την εξοικείωση με τα εκπαιδευτικά υλικά που έχουν παραχθεί σε προηγούμενες φάσεις του προγράμματος και τις μεθόδους διδασκαλίας της ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας καθώς και την επιτυχή διαχείριση της πολιτισμικής ετερότητας των μαθητών.
  • Πιλοτική εφαρμογή στο κανονικό σχολικό πρόγραμμα του γυμνασίου των εγκεκριμένων από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο εκπαιδευτικών υλικών για τα μαθήματα λογοτεχνίας, φυσικών επιστημών και ιστορίας που παρήγαγε το Πρόγραμμα σε προηγούμενες φάσεις.

Β. Δράσεις και παρεμβάσεις εκτός σχολείου

Οργάνωση Κέντρων Στήριξης του Προγράμματος (ΚΕΣΠΕΜ):
Δύο κεντρικών: στην Ξάνθη και στην Κομοτηνή
Οκτώ περιφερειακών: στο Δροσερό, τον Εχίνο, το Σέλερο, το Εύλαλο (στο νομό Ξάνθης), στον Ίασμο, τις Σάπες, την Οργάνη (στο νομό Ροδόπης) και στην περιοχή Τέρμα οδού Άβαντος στην Αλεξανδρούπολη (στο νομό Έβρου).
Τεσσάρων Κινητών ΚΕΣΠΕΜ (ειδικά εξοπλισμένα οχήματα) που επισκέπτονται απομακρυσμένους οικισμούς.
Τα Κέντρα παρέχουν:

  • Μαθήματα ενίσχυσης της ελληνομάθειας και της επίδοσης των παιδιών της μειονότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους αλλά και των θερινών διακοπών.
  • Παιδαγωγικές δραστηριότητες δημιουργικής απασχόλησης παιδιών προσχολικής ηλικίας με στόχο την εξοικείωση με την ελληνική γλώσσα και την προετοιμασία για τη σχολική ένταξη.
  • Δημιουργικά εργαστήρια για παιδιά και εφήβους.
  • Μαθήματα ελληνικών προς γονείς μαθητών της μειονότητας.
  • Μαθήματα εξοικείωσης με τη δομή της τουρκικής γλώσσας προς εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με στόχο να βοηθηθούν στο εκπαιδευτικό τους έργο κατανοώντας τις δυσκολίες και τα λάθη των μαθητών.

Οι δύο αυτοί βασικοί άξονες του έργου, δηλαδή η εκπαιδευτική παρέμβαση εντός και εκτός σχολείου συνδέονται στενά και προωθούν από κοινού τους στόχους ενίσχυσης της ελληνομάθειας των παιδιών της μειονότητας, βελτίωσης της επίδοσής τους και εξάλειψης του φαινομένου της πρόωρης εγκατάλειψης του υποχρεωτικού σχολείου.

Γ. Μελέτες για την τεκμηρίωση των εκπαιδευτικών αλλαγών

  • Μελέτη με αντικείμενο την πορεία σπουδών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των φοιτητών μελών της Μειονότητας.
  • Μελέτη για την εξέλιξη της μαθητικής διαρροής και την επίδοση των μειονοτικών μαθητών στην υποχρεωτική εκπαίδευση από το 2002 έως σήμερα.
  • Νομική μελέτη με προτάσεις για τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου της μειονοτικής εκπαίδευσης.